رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش گفت: برای مصححان امتحانات نهایی، کارنامهای از تعداد و کیفیت تصحیح تهیه شده که نشان میدهد نمرات دو مصحح در بیش از ۹۰ درصد موارد همخوانی داشته و تنها کمتر از ۱۰ درصد برگهها با اختلاف معنادار همراه است.
تسنیم: محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات این مرکز در حوزه تحلیل عملکرد آزمونهای نهایی، اظهار کرد: با تحلیل دادههای حاصل از آزمونهای نهایی در سال تحصیلی جاری، بستری مناسب برای ارائه بازخورد دقیق به معلمان و مدارس فراهم شده است که این امر نقش مهمی در ارتقای کیفیت فرآیندهای تربیتی و آموزشی ایفا میکند.
وی افزود: در این راستا و در چارچوب تحقق راهکار 19 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و استقرار نظام ارزشیابی نتیجهمحور، تحلیل عملکرد آزمونهای نهایی سال جاری در 103 عنوان درسی، شامل تمام دروس دوره دوم متوسطه به تفکیک رشتههای مختلف، انجام گرفته و برای استفاده مدارس و مناطق آموزش و پرورش آماده شده است.
زارعی تصریح کرد: در این طرح، هر مدرسه یک کارنامه تحلیلی اختصاصی دریافت کرده است که در آن عملکرد دانشآموزان به صورت نمودارهای راداری با مقایسه عملکرد منطقهای ارائه شده است. این کارنامهها به مدارس اجازه میدهد تا نقاط قوت و ضعف خود را در هر درس مشخص کرده و نسبت به برنامهریزی و بهبود فرآیندهای آموزشی اقدام کند. همچنین، تحلیل سؤالبهسؤال از آزمونهای نهایی انجام شده و به تفکیک مدرسه، سوالاتی که بیشترین ضعف پاسخگویی را داشتهاند، شناسایی شده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: در این تحلیلها مشخص شده است که میزان دشواری هر سؤال، تمایز آن از نظر سطح پاسخگویی و ارتباط آن با اهداف برنامه درسی تا چه اندازه بوده و همچنین مشخص شده است که ضعف در پاسخگویی به برخی سؤالات، ناشی از ناآگاهی مفهومی دانشآموزان، شیوه تدریس معلمان، یا عدم کفایت محتوای آموزشی است.
وی با اشاره به کیفیت تصحیح برگههای آزمونهای نهایی نیز گفت: در اقدامی دیگر، برای تمام مصححان امتحانات نهایی، کارنامه تعداد و نیز کیفیت تصحیح تهیه و ارسال شده، نتایج این تحلیلها نشان میدهد که همبستگی تصحیح دو مصحح اول و دوم بیش از 90 درصد است و نمرات داده شده توسط دو مصحح اختلاف قابل توجهی نداشته و همبستگی بالایی داشتهاند. تنها در کمتر از 10 درصد از موارد، اختلاف معنادار میان نمرات مشاهده شده که این برگهها نیز به مصحح سوم ارجاع شده است.
زارعی تأکید کرد: نتایج این تحلیلها نشان میدهد برخلاف برخی فضاسازیهای رسانهای، صحت و سلامت فرآیند تصحیح برگههای آزمون نهایی در سطح مطلوبی قرار دارد و همکاران ما در سراسر کشور با دقت و حساسیت بالا به این امر پرداختهاند.
وی در ادامه از طراحی و تولید بستههای آموزشی یادگیری در راستای ارتقای آمادگی دانشآموزان و دبیران خبر داد و افزود: این بستهها با مشارکت معاونت متوسطه، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دبیرخانههای راهبری کشوری و گروههای درسی تولید شدهاند و مبتنی بر اهداف برنامه درسی، استانداردهای ارزشیابی و یافتههای حاصل از تحلیل آزمونهای نهایی هستند. این بستهها از هفته آینده در قالب دورههای توانمندسازی برای سرگروههای آموزشی سراسر کشور با میزبانی استانهای تهران، خراسان رضوی و فارس برگزار میشود و پس از آن در اختیار سایر دبیران و دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
وی هدف از ارائه این بستهها را کاهش ابهام، افزایش هدفمندی در مطالعه، و درک بهتر اهداف آموزشی دانست و گفت: این بستهها همچنین به معلمان کمک میکند تا شیوه تدریس خود را براساس یافتههای دقیق بهبود بخشند.
در پایان، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این نکته که آزمون نهایی تنها بخشی از فرآیند ارزشیابی کلنگر است، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم برگزاری این آزمونها منجر به آزمونزدگی دانشآموزان شود. آنچه در این مقطع زمانی اهمیت دارد، استفاده از بازخوردهای مستمر معلمان براساس چارچوبهای استاندارد و متناسب با شرایط درونمدرسهای است که نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری ایفا میکند.
وی افزود: در این راستا و در چارچوب تحقق راهکار 19 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و استقرار نظام ارزشیابی نتیجهمحور، تحلیل عملکرد آزمونهای نهایی سال جاری در 103 عنوان درسی، شامل تمام دروس دوره دوم متوسطه به تفکیک رشتههای مختلف، انجام گرفته و برای استفاده مدارس و مناطق آموزش و پرورش آماده شده است.
زارعی تصریح کرد: در این طرح، هر مدرسه یک کارنامه تحلیلی اختصاصی دریافت کرده است که در آن عملکرد دانشآموزان به صورت نمودارهای راداری با مقایسه عملکرد منطقهای ارائه شده است. این کارنامهها به مدارس اجازه میدهد تا نقاط قوت و ضعف خود را در هر درس مشخص کرده و نسبت به برنامهریزی و بهبود فرآیندهای آموزشی اقدام کند. همچنین، تحلیل سؤالبهسؤال از آزمونهای نهایی انجام شده و به تفکیک مدرسه، سوالاتی که بیشترین ضعف پاسخگویی را داشتهاند، شناسایی شده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: در این تحلیلها مشخص شده است که میزان دشواری هر سؤال، تمایز آن از نظر سطح پاسخگویی و ارتباط آن با اهداف برنامه درسی تا چه اندازه بوده و همچنین مشخص شده است که ضعف در پاسخگویی به برخی سؤالات، ناشی از ناآگاهی مفهومی دانشآموزان، شیوه تدریس معلمان، یا عدم کفایت محتوای آموزشی است.
وی با اشاره به کیفیت تصحیح برگههای آزمونهای نهایی نیز گفت: در اقدامی دیگر، برای تمام مصححان امتحانات نهایی، کارنامه تعداد و نیز کیفیت تصحیح تهیه و ارسال شده، نتایج این تحلیلها نشان میدهد که همبستگی تصحیح دو مصحح اول و دوم بیش از 90 درصد است و نمرات داده شده توسط دو مصحح اختلاف قابل توجهی نداشته و همبستگی بالایی داشتهاند. تنها در کمتر از 10 درصد از موارد، اختلاف معنادار میان نمرات مشاهده شده که این برگهها نیز به مصحح سوم ارجاع شده است.
زارعی تأکید کرد: نتایج این تحلیلها نشان میدهد برخلاف برخی فضاسازیهای رسانهای، صحت و سلامت فرآیند تصحیح برگههای آزمون نهایی در سطح مطلوبی قرار دارد و همکاران ما در سراسر کشور با دقت و حساسیت بالا به این امر پرداختهاند.
وی در ادامه از طراحی و تولید بستههای آموزشی یادگیری در راستای ارتقای آمادگی دانشآموزان و دبیران خبر داد و افزود: این بستهها با مشارکت معاونت متوسطه، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دبیرخانههای راهبری کشوری و گروههای درسی تولید شدهاند و مبتنی بر اهداف برنامه درسی، استانداردهای ارزشیابی و یافتههای حاصل از تحلیل آزمونهای نهایی هستند. این بستهها از هفته آینده در قالب دورههای توانمندسازی برای سرگروههای آموزشی سراسر کشور با میزبانی استانهای تهران، خراسان رضوی و فارس برگزار میشود و پس از آن در اختیار سایر دبیران و دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
وی هدف از ارائه این بستهها را کاهش ابهام، افزایش هدفمندی در مطالعه، و درک بهتر اهداف آموزشی دانست و گفت: این بستهها همچنین به معلمان کمک میکند تا شیوه تدریس خود را براساس یافتههای دقیق بهبود بخشند.
در پایان، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این نکته که آزمون نهایی تنها بخشی از فرآیند ارزشیابی کلنگر است، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم برگزاری این آزمونها منجر به آزمونزدگی دانشآموزان شود. آنچه در این مقطع زمانی اهمیت دارد، استفاده از بازخوردهای مستمر معلمان براساس چارچوبهای استاندارد و متناسب با شرایط درونمدرسهای است که نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری ایفا میکند.