نشست رسانهای رویداد ملی مد و لباس «رستا» با محوریت مد و رسانه پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
خبرگزاری تسنیم، نشست رسانهای رویداد ملی مد و لباس «رستا» که پیشرویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر محسوب میشود، با محوریت مد و رسانه پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، علیرضا رضایی عضو شورای سیاستگذاری این رویداد گفت: در دوره جدید، تلاش میکنیم که ویژندها حضور پررنگتری در نمایشگاه مد و لباس فجر داشته باشند. موضوع رسانه در حوزه مد و پوشاک، دارای جنبههای مختلفی است که باید به تمامی آنها توجه کنیم و امیدوارم بتوانیم گامی هرچند کوچک در این راستا برداریم.
سپس مهسا فرزان دبیر این رویداد درباره دلایل انتخاب نام «رستا» توضیح داد: این نام از رستگاری میآید و منظورمان همان مقصد نهایی است که میخواهیم رسانه در زمینه مد به آن برسد.
او بیان کرد: برای این رویداد برنامههای مختلفی را درنظر داریم؛ مثل استفاده از مربیهای صاحب نظر حوزههای مد و رسانه که با تجربه خوبشان به جوانان حاضر در این رویداد کمک میکنند. در جشنوارههای پیشین صرفا محورهای تئوریک مطرح بود، اما در این رویداد، تئوریهایی که توسط مربیها مطرح میشود را به صورت عملیاتی هم اجرا میکنیم. البته قصد تولید نداریم و فقط طراحی انجام میشود.
فرزان ادامه داد: ساخت کلیپ و پخش تیزرهای تبلیغاتی ویژندها نیز در این رویداد رخ میدهد و با حضور نویسندگان در کنار خبرنگاران، میتوان محتوای متنی مناسبی را تولید کرد. ما میخواهیم کار گروهی را نشان دهیم و به ترکیب استانداردی از نویسندگان و طراحان برسیم.
فرزان ضمن اشاره به چشمانداز این رویداد گفت: استانداردسازی استفاده از رسانه در صنعت مد، چشمانداز اصلی ما برای برگزاری این رویداد است و میخواهیم ظرف چهار تا پنج سال آینده، معرفی درستی از ویژندها در مقیاس جهانی داشته باشیم و به آنها بگوییم برای حضور قدرتمند در بازارهای مختلف باید از ظرفیت رسانه استفاده کنند.
او ادامه داد: به دنبال این هستیم که جشنواره مد و لباس فجر به رویدادی جهانی و تاثیرگذار تبدیل شود، به همین دلیل، رویداد «رستا» را تا زمان برگزاری جشنواره مد و لباس فجر ادامه میدهیم و این رویدادها را به یکدیگر متصل میکنیم. همچنین میکوشیم این رویداد را در شهرهای دیگر هم گسترش دهیم.
دبیر رویداد «رستا» مطرح کرد: میخواهیم خروجیهای «رستا» در زمینه طراحی و خلق به استقلال برسند؛ اگرچه رویداد در همان روز برگزاری جمعبندی شده و نفرات برگزیده انتخاب میشوند تا از ظرفیتشان در زمینههای مختلف استفاده شود. پنج محور استایلسازی و طراحی محصول، عکاسی، ساخت تیزر تبلیغاتی، بستهبندی و برنامه فروش در کنار تولید محتوای رسانهای، بخشهای اصلی این رویداد محسوب میشوند.
فرزان یادآور شد: ما میخواهیم از ظرفیت اهالی رسانه و صنعت مد استفاده کنیم. اگرچه بر این باوریم که صنعت مد خود یک رسانه است و رسانه در کنار آن مثل مکمل عمل میکند، به همین دلیل در این رویداد اهالی رسانه حوزه مد میتوانند در بخش تخصصی خود ثبتنام کنند.
او افزود: ما نگاه جداسازی به افراد نداریم، نگاهمان معطوف به کل صنعت است و مد اسلامی برای کل محصولات درنظر داریم. قرار نیست در این رویداد همه مشکلات صنعت مد را حل کنیم. مشخصا به یک موضوع میپردازیم که در راستای اهداف جشنواره مد و لباس فجر است. ما فقط به دنبال رسانه مد و استانداردسازی استفاده از این رسانه هستیم و نمیتوانیم در چنین رویدادی مباحث اقتصادی را مطرح کنیم؛ چرا که محوریت این رویداد، پرداختن به حوزه اقتصاد نیست و غایت دیگری را دنبال میکنیم.
دبیر «رستا» ادامه داد: نگاه ما ناظر به ارتقای کل صنعت است. باید تعریفی استاندارد از پوشاک اجتماع داشته باشیم. مقصودمان از پوشاک اجتماع، محصولی است که هر قشری بتواند برای حضور در اجتماع از آن استفاده کند. این پوشاک، متناسب با چارچوب قانونی و دینی کشور است.
در این راستا نگاهمان صرفا معطوف به پوشاک زنانه نیست، بلکه پوشاک مردانه و بچهگانه را هم در نظر داریم.
او خاطرنشان کرد: او اگر بخواهیم جوانانمان را ترغیب کنیم که کالای ایرانی مصرف کنند، باید الگوی درستی را به آنها معرفی کنیم؛ الگویی که به روز و برخوردار از استاندارد جهانی باشد. پس نباید سلیقهسازی اشتباه برای جوانان انجام دهیم. ما به دنبال فرهنگسازی آرام و گام به گام از پوشاک ایرانی هستیم و برای حجاب استایل، جایگاهی قائل نیستیم.
فرزان در خصوص تغییر مکان برگزاری رویداد «رستا» گفت: موزه ایرانشناسی برای ما جذاب بود اما امکان ساخت استودیو در آن وجود نداشت. به همین خاطر مکان برگزاری را به حوزه هنری تغییر دادیم.
در بخش دیگری از این نشست، پوستر رویداد «رستا» رونمایی شد.
این رویداد، 24 تیر در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور ویژندهای مطرح کشور برگزار میشود.
در ابتدای این نشست، علیرضا رضایی عضو شورای سیاستگذاری این رویداد گفت: در دوره جدید، تلاش میکنیم که ویژندها حضور پررنگتری در نمایشگاه مد و لباس فجر داشته باشند. موضوع رسانه در حوزه مد و پوشاک، دارای جنبههای مختلفی است که باید به تمامی آنها توجه کنیم و امیدوارم بتوانیم گامی هرچند کوچک در این راستا برداریم.
سپس مهسا فرزان دبیر این رویداد درباره دلایل انتخاب نام «رستا» توضیح داد: این نام از رستگاری میآید و منظورمان همان مقصد نهایی است که میخواهیم رسانه در زمینه مد به آن برسد.
او بیان کرد: برای این رویداد برنامههای مختلفی را درنظر داریم؛ مثل استفاده از مربیهای صاحب نظر حوزههای مد و رسانه که با تجربه خوبشان به جوانان حاضر در این رویداد کمک میکنند. در جشنوارههای پیشین صرفا محورهای تئوریک مطرح بود، اما در این رویداد، تئوریهایی که توسط مربیها مطرح میشود را به صورت عملیاتی هم اجرا میکنیم. البته قصد تولید نداریم و فقط طراحی انجام میشود.
فرزان ادامه داد: ساخت کلیپ و پخش تیزرهای تبلیغاتی ویژندها نیز در این رویداد رخ میدهد و با حضور نویسندگان در کنار خبرنگاران، میتوان محتوای متنی مناسبی را تولید کرد. ما میخواهیم کار گروهی را نشان دهیم و به ترکیب استانداردی از نویسندگان و طراحان برسیم.
فرزان ضمن اشاره به چشمانداز این رویداد گفت: استانداردسازی استفاده از رسانه در صنعت مد، چشمانداز اصلی ما برای برگزاری این رویداد است و میخواهیم ظرف چهار تا پنج سال آینده، معرفی درستی از ویژندها در مقیاس جهانی داشته باشیم و به آنها بگوییم برای حضور قدرتمند در بازارهای مختلف باید از ظرفیت رسانه استفاده کنند.
او ادامه داد: به دنبال این هستیم که جشنواره مد و لباس فجر به رویدادی جهانی و تاثیرگذار تبدیل شود، به همین دلیل، رویداد «رستا» را تا زمان برگزاری جشنواره مد و لباس فجر ادامه میدهیم و این رویدادها را به یکدیگر متصل میکنیم. همچنین میکوشیم این رویداد را در شهرهای دیگر هم گسترش دهیم.
دبیر رویداد «رستا» مطرح کرد: میخواهیم خروجیهای «رستا» در زمینه طراحی و خلق به استقلال برسند؛ اگرچه رویداد در همان روز برگزاری جمعبندی شده و نفرات برگزیده انتخاب میشوند تا از ظرفیتشان در زمینههای مختلف استفاده شود. پنج محور استایلسازی و طراحی محصول، عکاسی، ساخت تیزر تبلیغاتی، بستهبندی و برنامه فروش در کنار تولید محتوای رسانهای، بخشهای اصلی این رویداد محسوب میشوند.
فرزان یادآور شد: ما میخواهیم از ظرفیت اهالی رسانه و صنعت مد استفاده کنیم. اگرچه بر این باوریم که صنعت مد خود یک رسانه است و رسانه در کنار آن مثل مکمل عمل میکند، به همین دلیل در این رویداد اهالی رسانه حوزه مد میتوانند در بخش تخصصی خود ثبتنام کنند.
او افزود: ما نگاه جداسازی به افراد نداریم، نگاهمان معطوف به کل صنعت است و مد اسلامی برای کل محصولات درنظر داریم. قرار نیست در این رویداد همه مشکلات صنعت مد را حل کنیم. مشخصا به یک موضوع میپردازیم که در راستای اهداف جشنواره مد و لباس فجر است. ما فقط به دنبال رسانه مد و استانداردسازی استفاده از این رسانه هستیم و نمیتوانیم در چنین رویدادی مباحث اقتصادی را مطرح کنیم؛ چرا که محوریت این رویداد، پرداختن به حوزه اقتصاد نیست و غایت دیگری را دنبال میکنیم.
دبیر «رستا» ادامه داد: نگاه ما ناظر به ارتقای کل صنعت است. باید تعریفی استاندارد از پوشاک اجتماع داشته باشیم. مقصودمان از پوشاک اجتماع، محصولی است که هر قشری بتواند برای حضور در اجتماع از آن استفاده کند. این پوشاک، متناسب با چارچوب قانونی و دینی کشور است.
در این راستا نگاهمان صرفا معطوف به پوشاک زنانه نیست، بلکه پوشاک مردانه و بچهگانه را هم در نظر داریم.
او خاطرنشان کرد: او اگر بخواهیم جوانانمان را ترغیب کنیم که کالای ایرانی مصرف کنند، باید الگوی درستی را به آنها معرفی کنیم؛ الگویی که به روز و برخوردار از استاندارد جهانی باشد. پس نباید سلیقهسازی اشتباه برای جوانان انجام دهیم. ما به دنبال فرهنگسازی آرام و گام به گام از پوشاک ایرانی هستیم و برای حجاب استایل، جایگاهی قائل نیستیم.
فرزان در خصوص تغییر مکان برگزاری رویداد «رستا» گفت: موزه ایرانشناسی برای ما جذاب بود اما امکان ساخت استودیو در آن وجود نداشت. به همین خاطر مکان برگزاری را به حوزه هنری تغییر دادیم.
در بخش دیگری از این نشست، پوستر رویداد «رستا» رونمایی شد.
این رویداد، 24 تیر در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور ویژندهای مطرح کشور برگزار میشود.